Het was even stil op de blog. De afgelopen 2 jaar heb ik gebruikt om een opleiding te volgen tot Docent Beeldende Kunst & Vormgeving bij ArtEZ. Ik merkte dat ik naast het kunstenaarschap en het podium dat ik met mijn werk heb, behoefte had om kennis en ervaring te delen en in te zetten om de waarde van kunst in onze samenleving onder de aandacht te brengen. En hoe kun je dit beter doen dan kinderen al van jongs af aan kennis te laten maken met kunst!
Ik heb onderzocht hoe je kunst en impliciete reflectie (reflection-in-action) door middel van procesgerichte didactiek in kunt zetten in het onderwijs en hoe ik daarbij als kunstenaar-docent kan helpen. Op het Montessori-college Twente heb ik een lessenserie voor CKV ontworpen geïnspireerd op de ‘Decamerone’ van ITA die in 2020 in Coronatijd uitgevoerd werd. De leerlingen kregen de mogelijkheid om hun eigen ervaringen met de lockdown te delen in hun eindwerkstuk. Bij de Vooropleiding van ArtEZ heb ik het Individuele Onderzoek van de studenten begeleid en diverse korte reflectie-oefeningen ontworpen. Uit het theoretische onderzoek en deze ervaringen is mijn ‘reflectieschijf’ ontstaan, een hulpmiddel om lessen te ontwerpen met variatie, waarin spelenderwijs reflecteren een rol speelt. Deze expertise wil ik graag inzetten in de toekomst.
Ruimtelijk werk
Ik heb deze tijd ook gebruikt om anders naar mijn eigen werk te kijken, het schilderen even te laten voor wat het is en mezelf uit te dagen het ruimtelijke domein te onderzoeken door met andere materialen te werken. Dit heeft mij veel nieuwe mogelijkheden gegeven om mij uit te drukken en een heleboel inspiratie! Het werk Bitterzoet is hiervan een voorbeeld.